Hård kamp om kunderne: Men topchef tror på, at markedet vil "arte sig" igen
Omsætningen i Elgiganten faldet for andet år i træk. På trods af en faldende omsætning, stiger resultatet. Det er derfor en tilfreds direktør, som RetailNews taler med i forbindelse med det nye regnskab for det forskudte år 2023/24.
- Vi er glade for at kunne levere et stærkt resultat i et marked i nedgang. For vores vedkommende har vi haft fokus på at drive en sund og fornuftig forretning, og det vidner resultatet om, siger han.
Omsætningen i Elgiganten er faldet fra 6,37 mia. kr. i 2022/23-regnskabet til 6,34 mia. kr. i 2023/24. På trods af den faldende omsætning er resultatet før skat steget. Det lander på 75,4 mio. kr. mod 43,4 mio. kr. året forinden.
Det skyldes især et stort fokus på at drive en "effektiv forretning," påpeger direktøren.
- Det har vi altid fokus på i en branche som vores. Kampen om kunderne er hård, og der er en intensiv priskonkurrence. Derfor handler det om at være dygtig til at drive forretning og passe på omkostningerne, siger Peder Stedal.
Han kan ikke pege på et enkelt område, som er blevet mere effektivt end et andet.
- Det er mere den måde, vi arbejder på generelt, der er blevet mere effektiv.
Konkurrents store varehusåbning skræmmer ikke
Tidligere på måneden åbnede Elgigantens store konkurrent Power sit hidtil største varehus. Det skabte overskrifter med køer, som startede inden åbningen, salgsrekorder og en politianmeldelse af Elgiganten.
Til spørgsmålet om, hvorvidt Elgiganten kan mærke det på salget, når Power åbner nye varehuse, svarer Peder Stedal følgende:
- De lå også i Odense inden, så det er ikke noget nyt for os. Typisk vil det være sådan, at når der åbner en ny bager i byen, vil mange gerne prøve det. Men vi har mange faste og loyale kunder i Odense. Det sker jo hele tiden, at der åbner noget nyt, uanset om det er en Power, Føtex eller noget andet i den stil. Det er dynamikken i markedet.
I løbet af regnskabsåret åbnede Elgiganten selv nye varehuse i Greve, Grenå, Lyngby og Frederikshavn, og i indeværende regnskabsår har Elgiganten planer om to butikker i Skive og Nyborg.
Lys forude
Selvom topchefen påpeger, at markedet er presset, og at kunderne holder på pengene, forventer han, at der vil komme mere gang i markedet de kommende år.
- På den korte bane tror vi ikke nødvendigvis, at markedet ændrer sig, men på den mellemlange bane, vil det nok arte sig igen.
Topchefen nævner f.eks. en forventning om stabil inflation og renter. Men han forventer også, at man af dem, som købte elektronik under coronakrisen snart skal skifte det ud, hvilket vil ses på regnskaberne i fremtiden:
- Med pandemien for omkring fem år siden brugte mange forbrugere penge på at opgradere hjemmene. Når man kigger på vores type produkter, bliver de udskiftet hvert 7-9 år. Det begynder vi at nærme os, siger han.
Derfor mener han, at de kommende år ser lyse ud.
- I takt med, at teknologien udvikler sig og forbrugerne letter lidt op, tror vi på, at markedet kommer tilbage i normal gænge. Men det sker ikke nødvendigvis fra den ene dag til den anden. Det tager noget tid, og vi skal nok et godt stykke ind i 2026 og 2027, før markedet vender positivt tilbage.
Samme niveau næste år
Derfor forventer direktøren heller ikke, at det kommer til at vise sig i næste års regnskab.
For 2024/25-regnskabet er forventningen, at omsætningen vil stige mellem 10-50 mio. kr. og resultatet forventes at ligge i niveauet 77-82 mio. kr. Om indeværende år siger han:
- Markedet udvikler sig stadig tilbageholdende, så forbrugernes optimisme er stadig relativt konservativ. Men vi gør det godt i markedet og ser frem til den kommende julehandel.
Regnskabsår | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 6338,1 | 6368,5 |
Resultat af primær drift | 77,0 | 46,7 |
Resultat før skat | 75,7 | 43,4 |
Årets resultat | 59,1 | 34,2 |
Balancestatus | 1122,6 | 1072,2 |
Egenkapital | 411,9 | 352,7 |
Kilde: CVR |